Mange har bestilt flyreiser som er blitt kansellert av flyselskapene. Selskapene tilbyr som regel, og i tråd med norske og europeiske forbrukerkjøpsregler, tre alternativer:
- Tilbakebetalte billettkostnader
- Omruting av reisen (lite praktisk i dag)
- Omruting til et senere tidspunkt (ofte omtalt som «voucher» eller en slags tilgodeseddel
I visse tilfeller har du også krav på en standardkompensasjon, men denne er mest aktuell om du allerede er på reise og har kostnader knyttet til en nokså nært forestående kansellering. Dette omtales ikke videre.
I disse tider er det mange flyselskaper som blør noe fryktelig og flere trues av konkurs. I en konkurs vil ditt krav på penger være usikret og pengene vil i nesten alle tilfeller være regnet som tapt. En omruting og tilgodeseddel vil selvsagt være tilsvarende lite verdt. Du kan være dekket gjennom reiseforsikring eller Reisegarantifondet (RGF) m.v. Dersom du har betalt med kredittkort, kan du ha krav på tilbakebetaling fra kredittgiver. Disse forhold omtales ikke videre.
Hvis selskapet ikke går konkurs er spørsmålene flere: Kan selskapet beholde mine penger gratis? Om samme reise senere blir dyrere – må jeg betale mellomlegget?
Etter norsk rett er reglene klare: Dersom flyselskapet kansellerer flyvningen, har du krav på å få dine penger tilbake. Pengene skal tilbakebetales straks eller innen kort tid etter at selskapet beslutter kansellering. Kort tid vil ikke kunne strekkes særlig lenger enn noen dager til en uke. At selskapet bruker lenger tid grunnet stor pågang eller manglende kapasitet mv. er selskapets ansvar og gir ikke rett til å skyve på fristen. tilgodeseddel er frivillig og spørsmålene berørt ovenfor finnes det ingen sikre svar på.
Videre gir norsk rett krav på forsinkelsesrenter (pt. 9,5 % pa.) etter forfall (se over). Selskapene har flere hundre millioner kroner utestående hos sine kunder og det kan tenkes at de fleste vil være enige om at gratis lån som regel er forbeholdt nære venner og familie.
Så langt har vi ikke sett at selskapene rett ut sier at disse pengene får du ikke tilbake, men vi tror de vil forsøke seg på forskjellige varianter av dette. Flere land presser i dag Europakommisjonen til å endre forordningen som gir forbrukerne nevnte rettigheter. Dette vil ikke uten videre gjelde for Norge, men Luftfartstilsynet kan tilsvarende gå til Stortinget – det gjenstår å se!